Език: 
BG

Ролята на втория фотограф в сватбената фотография

  При многобройните ми срещи с младоженци, обсъждаме различни въпроси по организацията на сватбата и често един от тях е " Имаме ли нужда от втори фотограф" . Този въпрос няма еднозначен отговор. Всяка сватба е различна и колкото е по-голяма или  с едновременно случващи се неща на различни локации, толкова по-важна става ролята на втория фотограф. Разбира се това зависи от желанието на клиентите, от бюджета им и т.н.

  "А няма ли да се справите сам" - това е друг често срещан въпрос. Да, разбира се че ще се справя, независимо от вида на сватбата и ще уловя всичко случващо се около мен, но няма как да бъда едновременно на няколко места или да снимам едновременно различни гледни точки. Все пак в сравнение с видеооператора,  фотографът е облагодетелстван и може много бързо да сменя позицията си, така че да покаже различни ракурси от едно и също действие, докато при видеозаснемането това е доста трудно и почти невъзможно. Там камерата се движи плавно и снима постоянно, а операторът няма право на резки движения.

 Ако все пак решите да имате втори фотограф, какъв трябва да бъде той ? Нужно ли е да е независим от първия, може ли да е допълнително избран от младоженците и какви трябва да са отношенията му с първия?

  Сватбената фотография не е просто заснемане на всичко и предаване на готовия материал. Тя е създаване на завършен  персонален артистичен продукт за клиентите, който трябва да се отличава освен с качество, така  и  с определен стил . В този аспект аз смятам, че вторият фотограф трябва да бъде допълнение на първия и то допълнение съгласувано и обмислено като стил, начин на снимане, начин на мислене, светоусещане, обща култура и т.н. Т.е. вторият фотограф не трябва да снима конкурентно на първия, а в екип с него. Може клиентът да наеме отделно още един топ фотограф, но в резултат да получи почти еднакви снимки от двамата, тъй като те ще се опитват да се пласират на най-атрактивната позиция и между тях ще има известна конкуренция относно себедоказване и стремеж за доминиране над другия. В същото време ако вторият фотограф е от екипа на първия и съгласува работата си с него, клиентът ще получи по-интересен, динамичен и най-вече многопланов разказ, при който са обхванати всички детайли и ситуации, различни сюжетни линии и гледни точки, като в същото време се спазва стилът на повествованието. Често при такива перфектно работещи екипи е трудно да се каже коя снимка на кого е. В процеса на работа те така са усъвършенствали и съгласували действията си, че понякога работят като един човек на две локации. Същото важи и за известни автори на литературни произведения като Илф и Петров, братя Мормареви и т.н. Те самите споменават, че понякога не знаят чия е идеята за определена фраза и кой кое изречение е написал.

  Честно казано така добре съгласуван екип се създава трудно и изисква много време за усъвършенстване . В нашата и световната практика има такива дългогодиши екипи, а понякога  те са и семейни.

  Тъй като  стават недоразумения, искам да уточня, че понятието "асистент" не означава втори фотограф. Асистентът е помощник на основния фотограф или на екипа. Той се грижи за техника, осветление, логистика и други дейности, които облекчават работата на фотографите, и им осигуряват повече време и комфорт за творчество и креативност.

Всъщност най-добрият начин да илюстрирам казаното по-горе е със снимки от реална сватба.

  За целта избрах сватбата на Анна и Том. Тя беше международна, имаше гости от различни държави и екипната работа ни помогна да я отразим по-пълно, като не пропуснем важни моменти, случващи се на различни локации. Организаторът, който се справи перфектно с всичко това  беше Георги Стоянов - Сватбена агенция Инанна

С видеозаснемането се беше наел колегата Стефан Димиев

 

  Още от начало  подготовката за сватбата започна на две различни места - съседните хотели Radisson и Sense в центъра на София. В единия се подготвяше булката в обкръжението на приятелките си, а в другия младоженеца, съответно в приятна мъжка компания. Втори фотограф беше съпругата ми - Марияна. Изборът тя да остане при булката, а аз да отида при младоженеца беше правилен. Едва ли женските сетива биха издръжали на шока от апартамент, в който предишната вечер се е вихрел ергенски купон .

  Ето и поредица от снимки от подготовката на двете локации:

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

И в същото време , на една друга галактика, макар и не така далеч, се подготвят младоженеца и неговите приятели

 

Снимка: Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

От единия хотел , аз заснех с телеобектив булката и шаферките, които бяха на терасата на другия хотел :

 

 В същото време, Марияна ги снима от близо :

 

След това отидохме с младоженеца и шаферите да вземем  сватбената кола :

 

и аз заснемам пристигането им от първо лице :

 

... а тя го показва от горна гледна точка :

 

При традиционната мъжка атака на женската обител, отново са показани двете гледни точки - моята отвън и нейната отвътре :

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

 Българските църковни церемонии са обикновено кратки и рядко продължават повече от 20-25мин.  Поради тази причина на фотографа не остава много време за снимки на гости, емоции, портрети . Аз много обичам пълноценния разказ, проследяващ събитието многопланово и винаги обръщам камерата към гостите. Ако церемонията е твърде съкратена обаче, едва ли ще успея да уловя всичко, което се случва около главните действащи лица. Рисковано е да отклониш вниманието си и да изпуснеш някой от основните ритуали. Тук вторият фотограф е свободен да твори и да разчупва стандартната визия. Той може да се концентрира само върху по-необичайни гледни точки, отражения, емоции, портрети... може да се качи на втория етаж (ако има такъв)  и да направи снимки от високо. Изобщо той е свободен да експериментира без да е нащрек за всичко случващо се пред амвона. В резултат на това, клиентите ще получат една много по-богата галерия, отразяваща изцяло духа на събитието, показвайки всички негови аспекти и планове.

Ето примери по време на църковния ритуал

 

Аз снимам смяната на пръстените от кумата :

 

 Марияна е заснела ситуацията от далече, като е използвала в предния план дефокус от сватбените аксесоари - вижда се моята позиция, както и тази на колегата Стефан Димиев, който снима видео

 

Докато аз снимам ритуала по смяната на короните:

 

 Марияна прави артистични портрети на гостите през отворите на амвона :

 

Директни портрети и детайли от мен :

 

...и гледната точка на втория фотограф в същия момент   :

 

и отново втория фотограф, свободен да експериментира в случая с отражения :

 

Един и същ момент, заснет от две противоположни страни. Важно е в този случай фотографите да застанат така,че да не си влизат в кадър:

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка: Марияна Бонева

 

Снимка : Бони Бонев

 

Понякога се случва да снимаме еднакъв сюжет  - ритуал или гости, но никога еднакъв план или гледна точка. Важно е двамата фотографи да не се дублират, а да уловят колкото може повече , за да е по-интересен и богат разказа.

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Често след църквата и преди ресторанта се организира фото сесия за младоженците и коктейл на открито за гостите. При сватбата на Анна и Том, коктейлът беше с продължителност над 1 час, имаше музика на живо , алкохолни, безалкохолни напитки и кетъринг. Чудесно време за почивка, неформални разговори, запознанства  и разбира се много снимки преди основното парти. Ана и Том държаха да прекарат по-голяма част от това време с гостите си, да се снимат с тях и да уважат присъствието им. За сесия времето не беше много, но пък ние компенсирахме с разнообразни неформални портрети, емоции и спонтанни моменти, на които хората от Западна Европа държат много повече, отколкото на режисираните снимки.

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

След известно време младоженците и техните шафери се отправиха с мен на кратка фото сесия. Вторият фотограф, през това време, може да продължи да снима портрети на гостите, украса в ресторанта още докато не са сервирани ястията и няма хора и т.н.

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка Бони Бонев :

 

Снимка : Бони Бонев

 

Докато аз съм ангажиран с младоженците, вторият фотограф продължава да снима между гостите на градинското парти ( коктейл, уелкъм дринк и т.н.)

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка : Марияна Бонева

 

...след което се премества в ресторанта, за да снима украсата :

 

Снимка : Марияна Бонева

 

Снимка Марияна Бонева :

 

Сватбеното парти на Анна и Том се проведе във Военния клуб. За доброто настроение се грижеше група "Джереми" . Купонът беше на ниво и нашата основна задача беше да го отразим така, че да уловим настроението и духа му. Отново както и в предишните случаи си разпределихме ролите - аз снимах долу на дансинга, а Марияна често използваше балкона. Ето една таква ситуация :

 

Моята гледна точка :

 

И в същото време - тази на втория фотограф, снимащ от балкона :

 

Моята гледна точка :

 

и тази на втория фотограф :

 

Моята глледна точка :

 

И тази на втория фотограф - в случая се виждам и аз в кадър докато правя горната снимка :

 

По време на партито понякога мога да извадя младоженците за кратка нощна сесия - ако имат желание и ако районът предразполага.

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

Снимка : Бони Бонев

 

През това време, вторият фотограф остава при гостите и продължава да снима купона

 

Снимка : Марияна Бонева

 

... и разбира се използва момента да си направи селфи в огледалото:)

 

Като заключение искам още веднъж да подчертая : Не е задължително да имате втори фотограф на сватбата, но ако все пак се спрете на този вариант запомнете че истински ефект ще има ако двамата са добре стикован тандем с близки фотографски разбирания и ясно разпределени отговорности. Това е гаранция за максимално пълно отразяване на вашия ден с висок КПД:)

Цялата сватба на Анна и Том, можете да разгледате ТУК

 

Ако имате въпроси от каквото и да било естество, ще отговоря с удоволствие на boni_bonev@abv.bg или 0898416020

Developed by Daniel Nanovski